"Nordic Graphic Designers" er en bok om nordisk arkitektur og design gitt ut av det svenske forlaget Arvinius. Boken ønsker å vise bredden blant nordiske formgivere fra de fem nordiske landene. Alle designerne besvarer en rekke spørsmål for å finne ut om det finnes en felles nordisk identitet som gjenspeiles i arbeidene.
I mai 2010 fikk jeg så heldig og fikk en forespørsel om å delta i denne boken med en presentasjon av meg selv og noen av mine prosjekter. Boken presenterer veletablerte designfirma, men også små som meg som var helt i startgropen. Det har tatt vel et år å ferdigstille boken, men nå er den endelig kommet ut og kan kjøpes i bokhandel og på forlagets egen nettside.
Boken er skrevet på engelsk og her er et lite utdrag fra mitt intervju:
Describe in one sentence your vision of graphic design.
Using a visual language to get the message through.
Is there a Nordic or national identity in your graphic design? If so, wherein does it consist?
I think so. I love the Norwegian nature and I use my surroundings as inspiration. I also think that my experience from studying design in both Norway and the UK had a great impact on my development.
How much consideration do you pay to sustainability in the graphic process?
I feel it’s important to challenge your-self and make sure you have done your outmost on each project to make it unique. If the work is solid and good it will last – if you just copy the trends out there it will soon be forgotten.
Les mer om boken her: http://arvinius.se
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar